B/B/S a Ondrej Zajac ve Famu

První letošní večer A2+ proběhne 21. ledna ve spolupráci promotérských kolektivů Letmo Productions a ][, blogu Cáry mlhy, webzinu Marast Music a kulturního čtrnáctideníku A2. Vystoupí na něm kanadsko-italsko-norské improvizační trio B/B/S/ (Aidan Baker, Andrea Belfi, Erik Skodvin) a kytarista a tvůrce filmové hudby Ondrej Zajac.

Jen nemnoho kolaboračních projektů dokáže dovést hudební komunikaci na úroveň, v níž začne z jednotlivých výrazů vznikat nový svébytný celek. V případě Aidana Bakera, Andrey Belfiho a Erika Skodvina se však toto porozumění zdá být zcela přirozené a samozřejmé. Už na svém debutovém albu se prezentovali dotaženou vizí, jejíž kvality následně potvrdil skvělý pražský koncert, a další nahrávky včetně aktuální desky Palace její potenciál dále rozvíjejí.

Je přitom menší zázrak, že si tvůrci na tento projekt vůbec jsou schopni najít čas. Belfi vedle své sólové produkce působí v moondogovském triu Hobocombo, případně hraje s osobnostmi, jako jsou Nils Frahm, Carla Bozulich či Matana Roberts. Skodvin vede label Miasmah, kde B/B/S/ vydávají, a kromě toho tvoří pod vlastním jménem, jako Svarte Greiner a v duu Deaf Center. Aidan Baker je aktivní jako sólový hudebník, ale stále vystupuje i se skupinou Nadja či nověji s Caudal.

Základní rozvržení v B/B/S/ je jasné: ambientní plochy vycházejí od Bakera, experimentální ruchy ze Skodvinovy kytary a za invenční rytmikou stojí Belfi. Kromě toho se nabízí upozornit na rysy typické pro vydavatelství Miasmah: potemnělou atmosféru, volné struktury skladeb a (obtížněji definovatelné) zdůraznění materiálního rozměru nástrojů. Síla B/B/S/ ovšem nespočívá ve východiskách jednotlivých hudebníků, ale až v jejich komplexní interakci.

Název aktuální desky se nabízí jako ideální metafora. Průzkum nekonečného, spletitého paláce, v němž ze tmy vystupují fascinující detaily, odpovídá improvizaci tria. Ta sice není předvídatelná, postupuje však podle vnitřních zákonitostí a je dokonale kompaktní. Tento imaginární prostor zároveň postihuje protiklady, jež jsou v hudbě B/B/S/ přítomny. Z Bakerových dronů vystupují Skodvinovy precizní hlukové ornamenty, Belfiho bicí pak už zcela opouštějí konvence a v tomto neurčitém prostoru vyloženě kreslí. B/B/S/ velice citlivě pracují s tichem a trváním – pokladnice zvuků je ohromná, v rámci skladby však každý dostává prostor, aby mohl naplno vyniknout.

Koncert otevře původem slovenský hudebník Ondrej Zajac, kterého s B/B/S/ spojuje především uměřenost a cit pro detail. Ve svém ambientním kytarovém rozjímání nechává zaznít krystalickou melancholii, využívá field recordings, ale také principy dark jazzu či New Age a má schopnost přijít s velice silným melodickým motivem. O jeho debutové nahrávce Monolith se pochvalně vyjádřil mimo jiné i magazín Wire.



https://www.facebook.com/events/220381505055769/